Til innholdet

VVS-industrin behöver digitaliseras för framtiden

"I vår branch är det A & O att serva våra kunder med hjälp av digitala verktyg som ersättning till penna och papper"

Detta menar Verkst. Dir. Thomas Lind på VVS-företaget Mogens Lind & Söner. Sedan 1991 har företaget specialiserat sig på installation och service av gasnätverk och centralvärmeanläggningar. Möntörerna arbetar dagligen i en av GSGroups lösningar, Smartday, som är helt centralt i digitaliseringsarbetet.

Enkelt med bara några knapptryckningar
«Med Smartday har vi en lösning som gör att vi enkelt kan offerera kunden på plats utan att behöva komma tillbaka senare, dokumentera med text och bilder, för att kunna fakturera samma dag. Allt med bara några få knapptryckningar» säger Thomas Lind.
«Det är enkelt att skapa en order i systemet med kundens information, och här finns även information för montören om den specifika uppgiften. Montören kan enkelt fylla i ett intyg inkl. fotodokumentation för kvalitetsdokument. ”

A & O att vara digital
Företaget har idag > 10 000 kunder. Thomas Lind övertof verksamheten 2006, och anser att VVS-industrin inte har en chans utan en kompetent lösning som effektiviserar och digitaliserar vardagen.
«Jag växte själv upp i den digitala världen, men har till nu inte insett det höga värdet av den. Det är A & O för vår bransch att vara digital i våra möten med kunderna – de förväntar sig det. Smartday har givit oss den möjligheten och samtidig försett oss med insikter om vår egen verksamhet och hur vi skall arbeta i framtiden.»

Förbättrat kassaflöde
Thomas Lind påpekar också att digitala lösningar ger en närhet till kunderna. All information är tillgänglig på ett och samma ställen på samma plattform, något som gör uppföljning mycket enklare och effektivare. Sådant stärker alla verksamheter.
«Vi är väldigt nöjda med Smartday. Kassaflöde är viktigt för alla företag; balans mellan pengar in och pengar ut. Det är med andra ord väldigt viktigt att fakturor sänds ut så snart som möjligt för betalning och att underlag och specifikation är korrek för att undvika frågor och bestridanden. Smartday ger oss bättre kassaflöde och färre frågor och bestridande. Vi kan fakturera samma dag som arbetet är utfört: fakturan sänds ut snabbt med grundlig och tydlig dokumentation på utfört arbete vilket innebär en fördel för både kund och oss som leverantör.»

God kontakt med GSGroup
Thomas Lind är väldigt nöjd med sin Smartday-lösning och berömmer team’et i GSGroup för processen från implementation till uppstart och löpande över tid inkl. Support.
«Det är en otroligt användarvänlig lösning som inte är tidskrävande att använda. Att komma i kontakt med GSGroup är okomplicerat – och de anställda är och har varit snabba och lösningsorienterade då frågor och behov av Support uppstått. Har inte svaren funnits i realtid har de återkopplat inom en timme och de går grundlig igenom allt. Det känns tryggt och något jag uppskattar, och jag kommer att fortsätta med Smartday för att utveckla verksamheten», säger Thomas Lind